Безсмертний живопис

 

Модернізм




МодеУ Вікіпедії є статті про інші значення цього терміна:

Моде́рн (від фр. moderne — новітній, сучасний) — стильовий напрям у мистецтві (переважно в архітектурі, образотворчому й декоративно-ужитковому мистецтві) кінця XIX — початку XX століття. У Бельгії й Франції — «нове мистецтво» (фр. L'Art Nouveau), у Німеччині — «молодий стиль» (нім. Jugendstil), в Італії — «квітковий стиль» (італ. stile floreale) або «Ліберті» («стиль Ліберті»), у Великій Британії — «сучасний стиль» (англ. modern style), у США — «стиль Тіфані» (англ. Tiffany style), в Австрії, Україні — «сецесія».

 

Зміст

  [показати

 

 Загальна характеристика[ред. • ред. код]

Олександр Мурашко. «Пані з квітами», 1918

Характерні риси стилю модерн в архітектурі: плавність, пластичність, декоративність. Основними його елементами є використання синусоїдальних ліній, стилізованих квітів, язиків полум'я, хвилястих ліній, запозичених у природи.

Модерн постав як мистецтво молодих людей на противагу домінуючому на той час історицизмові. Звідси походить німецький варіант назви — Jugendstil, що означає стиль молоді. Архітектурні пам'ятники, створені у стилі сецесія, внесені до світової спадщини ЮНЕСКО.[1][2]

Прагнучи створити новий стиль, представники модерну відмовлялися від історичних запозичень стилю еклектики, використовували умисно примхливі, мінливі форми, вигадливі лінії, принципи асиметрії і вільного планування, нові технічні та конструктивні засоби для створення незвичайних, підкреслено індивідуалізованих будівель, де всі рішення підпорядковані єдиному образно-символічному задумові й орнаментальному ритмові.

 Періодизація та підстилі[ред. • ред. код]

 Головні представники[ред. • ред. код]

Альфонс МухаМод Адамс в ролі Жанни д'Арк. Афіша, 1909, Музей МетрополітенНью-Йорк

 Архітектура в стилі модерн (ар нуво)[ред. • ред. код]

Докладніше: Північний модерн
Докладніше: Дерев'яний модерн

Виникнення та розповсюдження стилю модерн (сецесія) збіглося з широким використанням призабутих будівельних технологій та відновленням ремесел, широким використанням промислових технологій в будівництві суспільно значущих об'єктів (виставкові комплекси, вокзали, театри тощо). Важливу роль у популяризації та розповсюдженні стилю сецесії зіграли саме міжнародні виставки та будівництво виставкових павільйонів у нових формах. Масова забудова деяких вулиць чи районів створила нове архітектурне середовище в історичних містах, серед яких: ПарижМіланБарселонаМанаусВіденьПетербургБерлінМоскваЛьвівРигаКиївПрагаХарківВінницяЧернігівМаріуполь тощо.

Звернення до хвилястих, природних форм стало найхарактернішою ознакою стилю, хоча повної відмови від прямокутних об'ємів в архітектурі досягти не вдалося. Мали місце компромісні варіанти, що не погіршило образну та функціональну складові стилю. В архітектурі модерну широко використовували як дерево (дерев'яний модерн), так і звичайну та глазуровану цеглубетон, металеві конструкції, скло, їх комбінації. Дерев'яний модерн переважав у будівництві заміських помешкань та вілл в країнах, багатих лісом і з давньою традицією дерев'яної архітектури (ШвеціяФінляндіяРосіяУкраїна).

Одним з перших, хто почав працювати в стилі сецесія, був архітектор Віктор Орта (Бельгія). Дещо компромісні позиції займав російський архітектор Шехтель Федір Осипович, який широко використовував як елементи історичних стилів (готикикласицизму), так і елементи стилю сецесії та нові будівельні матеріали. Більш міливим був архітектор Олександр фон Гоген, що дотримувався стилістики еклектика. Тонкий стиліст, від проектував нову споруду в залежності від його функції, тому міг створити фасади в будь якому історичному стилі, як і її інтер'єри. Тендітні, надто елегантні, вишукані форми притаманні його споруді особняка Матильди Кшесінської, що небув небаченої, графічної краси і став шедевром декоративного модерну. Грубі, скелеподібні, завеликі архітектурні об'єми притаманні його проекту Дворянського земельного банку, вибудованому в містах Пенза та Чернігів, варіант в стилі північний модерн в місті Самара. Стиль інтер'єрів міг бути на вибір замовника, тобто від пафосного буржуазного до стримано неокласичного чи бідняцькі функціонального.

Найбільш незвичні, сміливі зразки стилю сецесія створив каталонський архітектор Антоніо Гауді у місті Барселона, що став відомим архітектурним центром в Іспанії. Стилістика декоративного, перенасиченого декором модерну, запанувала в Іспанії , Франції та в Італії.

 Декоративно-ужиткове мистецтво доби сецесії[ред. • ред. код]

Prague 07-2016 Wenceslas Square img4.jpg

Намагання створити повноцінний стиль призвело до навернення митців різних країн до декоративно-ужиткового мистецтва. Справжній розквіт пережили:

  • вироби зі скла та вітраж
  • меблі
  • дрібна металева пластика
  • ковальство
  • ювелірство
  • книжковий декор
  • театральна афіша
  • дизайн інтер'єрів.

 Дрібна металева пластика[ред. • ред. код]

 Меблі[ред. • ред. код]

 Інтер'єр[ред. • ред. код]

 Портали[ред. • ред. код]

 Вітражі[ред. • ред. код]

 Панно[ред. • ред. код]

 Ковальські вироби[ред. • ред. код]

 Кахлі доби сецесії[ред. • ред. код]

 Видавничий і книжковий декор, шрифт[ред. • ред. код]

 Екслібриси доби модерну[ред. • ред. код]

 Дерев'яна архітектура доби модерну[ред. • ред. код]

 Сецесія в Україні[ред. • ред. код]



Создан 13 дек 2017



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником
 
https://info.bigmir.net/list/11/74